O carte copioasă - Memoriile unui antisemit (Gregor von Rezzori),
un tânăr protagonist din cale afară de enervant, pentru că-i foarte
credibil (auto)portretizat și ne seamănă, întâlnit în plin calvar al
maturizării, al ruperii dureroase de educația teutonă, întru obediență,
primită în familie; o traducere muncită de Catrinel Pleșu -
o gurmandă, foarte bună traducere, atât de bună încât provoacă o
satisfacție aparte, fidelă soață a lecturii propriu-zise. Iar lectura
curge asezonată cu un melanj de aversiune, dezgust și curiozitate
nesățioasă.
A fost odată povestea unui aristocrat austriac (dar și: român, italian, grec, bavarez etc, un mittel-european tipic), pe vremea când era de neconceput să iubești, să te iubești cu un evreu, o evreică, să intri într-o relație umană atât de directă cu un evreu. Mai degrabă treceau drept acceptabile social alte "perversiuni", ca fetișismul și sodomia.
Evreul, oricât de bine educat, îmbrăcat și integrat în societatea
est-europeană, deranja, provoca o nestăpânită indignare, dacă nu
binevoia să afișeze umilința specifică străbunilor săi etern prigoniți.
În schimb, oamenii locului, oricât de imbecili, infectați de
orientalism, mincinoși și de neam prost ar fi fost, nu supărau pe
nimeni, nu în aceeași măsură. Ca și când prostia, supușenia ipocrită,
mămăligeala neaoșă, românească, ar fi oricând de preferat (mai puțin
scandaloase) ambiției, poftei de instruire și succesului economic
evreiești. Cu evreii, românii au avut în sfârșit ocazia să demonstreze,
pe o întindere temporală extrem de redusă, că pot încerca și ei să intre
în pielea Stăpânului. N-au avut prea ades ocazia asta în istorie.
Sigur că, în răstimpul în care noi, românii, ședeam și (ne prefăceam că)
meditam, cu bărbia proptită-n bâtă, evreii, armenii, macedonenii și
alte seminții aciuate pe aici se școleau, munceau, tranzacționau și
agoniseau avere. Acționau. Era mai important pentru români să fie lăsați
să băltească în nostalgia integrării în absolut nimic, compunând și
interpretând la frunză de salcâm poeme pastorale ce, de fapt, cosmetizau
folcloric lenea cronică, fatalismul nereflexiv ca simptom al acesteia,
imposibilitatea de a ieși din rutina unui tradiționalism, greșit
înțeles, ce ne împietrește (de atunci și până azi). N-ar fi nimic în
neregulă cu trândăvia de n-ar veni la pachet cu pofta la bunul altuia.
Ca pe urmă, în acest cuibar, să eclozeze ideologii caraghioase, fascisme
de opincă, care propovăduiau creștinismul mitic, dacocentrismul, o
fantasmagorică puritate morală înnăscută a românului dintotdeauna, și
minciunile despre pacifismul și ospitalitatea, pasămite, atât de
caracteristice nouă. Popoarele istoricește mici, în lipsă acută de
prezent, nu-și pot reprima, la strâmtoare, recursul la zdrențuitele lor
episoade glorioase, numărabile pe degete, răspunzând cu manifeste și
sloganuri colorate, țipete indignate și poeme, în locul luptei - în
împrejurările când sunt călcate pe cap de adevăratele Puteri.
În zilele noastre, cei mai bogați cetățeni din top 500 sunt preponderent
români din tată în fiu. Conducătorii pe care ni-i alegem, de asemenea.
Cei mai nerușinați hoți ai avutului țării, dovediți și cunoscuți de
toată suflarea, sunt de sânge românesc! Însă scormonind puțin forumurile
septice de pe site-urile ziarelor veți afla ce bine înrădăcinată &
vânoasă e și acum credința că tot evreii sunt răspunzători pentru toate
relele (ghinioane geografice, nedreptățiri diplomatice, înapoiere) câte
ni se întâmplă...
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu