Medgidia, orașul de apoi - Cristian
Teodorescu. Iată o mostră de literatură semiurbană! Un roman
„camuflat” într-o culegere de povestiri (strâns legate între ele) „vecine” cu
Cartea șoaptelor a d-lui Varujan Vosganian. Fără intenții depreciative și
mai mult pentru picanteria lecturii, trebuie să spun că Medgidia...
lui Cristian Teodorescu mi-a părut, la lectură, c-ar fi fost construită
pus fiind cap la cap ce a rămas mai bun din „forfecările” operate
de armean poemei sale de familie: Cartea șoaptelor.
Cu toate că au ieșit de sub tipar și au apărut
în librării la o distanță de numai câteva luni, ai zice să sunt ambele
replici din același dialog. Dialog al fiecărui autor cu propriul trecut,
al unuia cu celălalt. Reîntâlnirea, într-o memorie infidelă, cu strămoșii e
capabilă, şi-n zilele noastre defetiste, să nască opere de raftul întâi.
Cărțile cu degete mici, căciuli și babe comuniste ai zice că-s scrise de
țânci multitalentați în comparație cu aceste două lucrări de maturitate ale
sus-pomeniților.
Dacă vă este dor de povești cu români vechi,
gustoase ca niște produse de patiserie turcească, gătite cu untură de porc, să
nu fie tocmai halal...
„După ce a prăjit cafeaua toată noaptea, Sarkis a umplut prăjitorul cu năut grecesc și a întețit focul când s-a luminat de ziuă, răspândind asupra orașului mirosul cunoscut al lipsei de cafea.”
„După ce a prăjit cafeaua toată noaptea, Sarkis a umplut prăjitorul cu năut grecesc și a întețit focul când s-a luminat de ziuă, răspândind asupra orașului mirosul cunoscut al lipsei de cafea.”
Judecătorul, polițistul, cârciumarul, imamul,
șeful cazărmii, moșierul, primarul, șeful gării. Potcovarul Chițoiu. Angrosistul
Sarkis. Modista. Episodic, se arată și trista figură a lui Mihail Sebastian,
dezamăgit, trădat de prietenii orbiți de antisemitism, de intelectualii vrăjiți
de ideea că antisemitismul visceral va propăși cumva România, ajutând-o să ardă
niște etape....”
Istoria cea „mică”, aici a Medgidiei, se adună
în patetice viituri conjuncturale, vărsându-se apoi în istoria „mare”, cea
făcută la București.
Fănică Teodorescu - personajul central al
cărții, cârciumar ca ocupație de bază, cartofor pasional, jucător înrăit, care
nu se dădea în lături de la măsluirea cărților. Mai înainte, fusese brutar în
Slobozia. Pasionat de varii jocuri de noroc, la care se pricepea să câștige ca
nimeni altul, măsluind, a adunat o „mică avere” pe care a investit-o într-un
aparat de fotografiat. Plănuise împreună cu dascălul locului să alcătuiască o
istorie în imagini a Sloboziei, comuna sa de baștină.
Episodul Dans pe linia moartă este, de
departe, povestea de dragoste cea mai reușită a cărții (da, mai sunt și altele
acolo). Doi amanți cu o îndelungată istorie, doctorița Lea & maiorul
Scipion, meniți să fie împreună, tot amânaseră să se căsătorească, fiecare din
grija celuilalt, „dar și din lejeritatea pe care le-o dăduse o singurătate la
care nu le mai venea să renunțe. Erau și împreună și separat, cu o fidelitate
nesilită care admitea și accidentele rare...” Chiar și numai aceste câteva zeci
de cuvinte citate probează literatura cu L.
În formulări ocazionale ca: „singurătatea ei de
unică feministă a orașului” sau „reputația ei paradoxală” (și altele, nu prea
multe) l-am recunoscut cu o neplăcută strângere de inimă pe G.G. Marquez. Aș fi
preferat să nu...
C. Teodorescu demonstrează că a devenit cu
timpul, dacă n-o fi fost dintotdeauna, un as al comprimării. Povestirile domniei
sale, părți din întregul romanesc, au tăria, robustețea & independența unor
pastile. Aceste pastile își au efectul optim dacă-s citite leneș în
ritmul de câte una pe zi, și nu în mod „profesionist”, cu gândul la o eventuală
recenzie. Remediu pentru lungoarea literară, deci: citiți câte o pastilă pe
zi.
Îți poți învinge, presupun, mai lesne obișnuita
teamă dinaintea unei lucrări de mare întindere epică, abordând-o „mișelește”,
dar cu o inspirație de zile mari, prin tehnicile prozei scurte.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu